מהם היתרונות והחסרונות כאשר חברות מוציאות בשמך חשבונית?
הסבר קצר על השיטה :
שכיר שעשה עבודה חד פעמית שאינה בתחום עבודתו ואינו מחזיק בחשבוניות יכול לעשות אחד מהשניים: לקחתחשבונית ממישהו אחר ולעבור על החוק, או ללכת למס הכנסה ולעשות תיאום מס.
מי שרוצה להמנע מהטרטור הזה יכול להעזר בשרותן של חברות רבות שקמו בישראל אשר מגישות בשם העובד את החשבונית עבור העבודה, מקבלות בעבורו את הכסף, ומעבירות אותו אליו, בניכוי עמלה.
אסור לתת חשבוניות פיקטיביות של מי שאינו עובד של החברה, לכן העובד נרשם כעובד בה, והיא מנהלת בעבורו את כל הנושא.
כשיחליט השכיר לסיים את ההתקשרות עם החברה (כיוון שהפך לשכיר אמיתי, או להבדיל החליט לפתוח תיק במס הכנסה), יקבל מכתב פיטורין רשמי מה"בוס" שמעולם לא עבד אצלו. עם המכתב הזה יוכל לגשת ללשכת העבודההקרובה ולדרוש ממדינת ישראל דמי אבטלה האסורים על פי חוק לעצמאי.
השיטה הזו נוחה מאוד לעצמאיים קטנים שמעדיפים שלא להתעסק עם ניירת מחד, ולא עם רואי חשבון מאידך.
השכיר מעביר אחת לחודש לחברה את כל הוצאותיו, אשר מקטינות לו את הרווח, וכן את כל החשבוניות שצריך לשלוח ללקוחותיו. החברה גובה את הכסף, מפרישה למס הכנסה וביטוח לאומי וכיוון שהעובד "שכיר" שלה, מפרישה מכספו גם סכום לפיצויים, שיקבל כאשר יעזוב אותה.
החברה מנכה לעצמה 5% עמלה ומעבירה אליו את הכסף בצורת תלוש משכורת חודשי. מס הכנסה לא יכול לבוא לשכיר בדרישה לביקורת והוא אינו מתעסק עם דוחות שנתיים.
יתרונות השיטה :
1. העובד לא פותח תיקים במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. כמעט ולא מתעסק עם בירוקרטיה וניירת.
2. העובד חוסך תשלומים לרואה חשבון עבור טיפול בתיק. תשלומים בגין – הנהלת חשבונות, דוחות שנתיים למס הכנסה, והצהרות הון.
3. העובד יכול לדרוש דמי אבטלה כאשר יסיים את ההתקשרות עם החברה (בדיוק כמו כל עובד שכיר).
4. רשויות המס לא יבואו לערוך ביקורות בעסק, מכיוון שהעובד מוגדר כעובד שכיר ולא כעצמאי.
5. העובד יכול להעביר לחברה חשבוניות מס של הוצאותיו אשר יקטינו את הכנסותיו ומכאן ישלם פחות מסים.
חסרונות השיטה :
1. החברות גובות עבור השירות 5% עמלה. האחוז הינו אחוז מהמחזור ולא מהרווח. כך שבמקרים בהם ההכנסה גבוהה, העמלה שגובה החברה מגיעה לסכומים גדולים. (לעיתים סכומים הגדולים מהתשלום לרו"ח עבור כל ההתנהלות השנתית כעצמאי).
2. העובד לא יכול להעביר לחברה חשבוניות של הוצאות שאינן על שמה. לכן הוצאות שונות כגון: חשמל, ארנונה, טלפון וכו.. אשר על שמו של העובד, ושימשו לעסק, אין באפשרותו לדרוש אותן. ההוצאות שהפסיד העובד היו יכולות במקרים רבים להקטין באופן משמעותי את התשלומים למע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
3. החשבוניות שנותן העובד ללקוחות הן על שמה של החברה, ולא על שמו של העובד. עובדה זו יכולה להכשיל התקשרויות רבות עם לקוחות, אשר אינם מעוניינים לעבוד בשיטה הנ"ל.
לסיכום :
נכון יעשה כל בעל עסק אם יקח בחשבון את כל הנקודות שפורטו לעיל, יבחן את המצב האידיאלי עבורו ויפעל בהתאם.
במרבית המקרים כאשר מדובר בעסקאות חד פעמיות ובסכומים נמוכים השיטה של עבודה עם חשבונית לשכיר יכולה להיות עדיפה, אך במקרים רבים אחרים פתיחת תיקים ברשויות עדיפה.
מומלץ מאוד לפנות לבעל מקצוע לשם קבלת ייעוץ ספציפי בטרם קבלת החלטה באיזו שיטה לפעול.
לידיעה: משרדי אינו מספק את שירותי חשבונית לשכיר, ולשם כך ניתן לפנות לחברות רבות הפועלות בתחום זה לשם קבלת פרטים נוספים.